Nov 30, 2010

$$$ - MONEY, MONEY, MONEY!!!

"I work all night, I work all day, to pay the bills I have to pay, ain't it sad and still there, never seems to be a single penny left for me, that's too bad In my dreams I have a plan...."~ Abba - Money, Money, Money

Gambar Hiasan
Ingat lagu ni? Lagu dalam crita Mamma Mia. Nah, beginilah ni kalau sdah kerja. Smua mau guna duit. Masa belajar dlu mna da risau klu duit tiada. Yang penting stiap semester ada duit masuk, itu pinjaman PTPTN kasi. Klu tdak ckup ada lagi tu sumber dari FAMA (hahaha). Cuba kmu ingat balik, btul tdak. Bila ada duit, mna da ingt tu bulan-bulan akan datang. Kasi blanja saja tdak smpi 2 bulan tu duit, skali tiada sudah duit trus baru mau minta ibubapa. Bgitulah tu slalu, tidak pernah risau sini sna cari duit, pdahal sudah ksi susah ibubapa t'pksa cri duit lebih ckit untuk ksi blanja lagi, pdahal yang tu duit loan spatutnya yang boleh tampung perbelanjaan untuk beberapa bulan. 

Sekrang ni bla sdh habis belajar, nah baru rasa mcam mna cari duit, mcam mna mau kasi ckup-ckup tu duit untuk blanja. Mau bayar itu ini lagi lah. Apalagi skarang ni, smua benda pun mau guna duit. Tiada perkataan "percuma, freebies, gratis & sma waktu dengannya" la sekarang ni. Mau masuk tandas awam pun mau byar tau, dlu RM0.20, skarang da yang sampai RM0.30-RM0.50 lagi tu. 

Klu dulu semua harga barang murah-murah, sekarang ni smua harga barang naik. Tdak tau la lagi klu masa akan datang, lagi melambung tinggi. Apalah jadi sma kita nanti klu oksigen yang bersih, cahaya matahari; pun kita kna bayar satu hari nanti. Tdak la saya dapat bayangkan tau.

Bah jadi banyak-banyak la mau simpan duit, simpan-simpan untuk masa akan datang. Ada orang bilang harta benda tu smua tidak penting, tapi bila kita tiada harta kita tidak boleh survive di dunia ni. Ada lagi orang bilang buat apa mau simpan-simpan tu duit sedangkan sudah susah-susah kerja cari duit, jadi patutnya tu duit kasi spent la. Ada la macam-macam lagi orang cakap. Klau saya tulis sini, tdak habis ni sampai besok pagi. Jadi yang paling penting orang bilang pandai-pandai kamu la bah, yang penting kamu boleh survive sekarang sma masa akan datang. Kan...kan...kan... Yang paling penting la, duit tu memang penting dalam ni kehidupan. 

P/s: Macam tagline Nabil Ahmad (Juara Raja Lawak ke-2) - "Lu Pikir La Sendiri"

No comments: